23 Czerwiec 2017 10:23:59
Nawigacja
Kontakt z administracją
Strona główna
Forum
Artykuły
Newsy
Linki
FAQ
Regulamin
Galeria zdjęć
Szukaj
Dodaj newsa
Dodaj artykuł
Regulamin
Czat
Filmy - zdrowie
Słoneczny panel
Dziś jest:

Wschód słońca: 4:08
Zachód słońca: 20:43

Dzień trwa:
16 Godzin 34 minut
I jest krótszy od najdłuższego dnia o: 2:00
Ostatnie artykuły
Składniki kosmetyków...
Bóle mięśniowe, staw...
Funkcje układu trawi...
Katar (też sienny)
Chore zatoki
Anemia
Syndrom chronicznego...
Eksperci: Cytologia ...
Na suchy i mokry kaszel
Strzelanie w stawach
Tajemnica bursztynu
Miażdżyca Tętnic
Pomoc w problemach z...
Czego lekarz zwykle ...
Wpływ cukru i miodu ...
Polecane Strony

Dyskopatia

Przepisy z Forum

Zdrowie w naturze

Witaminy
Witaminy
Razem z pokarmem przyjmujemy niewielkie ilości witamin, więc mogłoby się wydawać, że nie są to ważne związki. A jednak tak nie jest, nie możemy bez nich żyć. Nie potrafimy ich sami wytworzyć, dlatego musimy dostarczać je w diecie.

Niezbędne do życia
Najważniejszą cechą, która łączy witaminy, jest ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednak trudno mówić o ich jednej roli, gdyż każda z nich jest niezbędna do innego procesu. Dzięki nim organizm może rozkładać białka, tłuszcze i węglowodany. Ponadto są one potrzebne do wzrostu, zwalczania infekcji, produkcji krwinek czerwonych, a nawet do prawidłowej pracy mózgu i mięśni.

Zimą nasza dieta jest bardziej monotonna, brakuje w niej warzyw i owoców, dlatego szybko pojawiają się objawy niedoboru witamin. Aby wiosna odzyskać energię, zwiększyć wydolność ciała i umysłu, a także poprawić wygląd, powinniśmy pić świeżo wyciskane soki i sięgać po wiosenne warzywa.

Co za dużo...
Bardzo łatwo doprowadzić do niedoboru witamin. Jednak przesada w drugą stronę również nie jest wskazana, gdyż nadmiar niektórych z nich może być nawet bardziej niebezpieczny od niedoboru. Dotyczy to w szczególności witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli: A, E, K i D, których nadmiar nie jest wypłukiwany przez nerki, tylko podlega gromadzeniu się w tkance tłuszczowej, osiągając toksyczne stężenia w organizmie.

Jeżeli nie jesteś w ciąży, ostatnio nie chorowaliście, nie żyjesz w ciągłym stresie, nie przyjmujesz leków, takich jak pigułki antykoncepcyjne, antybiotyki czy preparaty na uspokojenie, i ogólnie czujesz się dobrze, to prawdopodobnie nie masz niedoboru witamin.

Jednak nawet odżywiając się prawidłowo, może okazać się, że będziesz potrzebować dodatkowej porcji tych cennych składników. Jest to możliwe, bo witaminy ulegają zniszczeniu (z warzyw i owoców) podczas długiego przechowywania, a także w trakcie przygotowywania potraw, an przykład gotowania czy pieczenia. Niektóre, tak jak witamina C, są bardzo wrażliwe na działanie światła słonecznego.

W kropli tłuszczu i wody
Witaminy dzielą się na dwie grupy: rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach. Łatwiej jest wymienić te z drugiej grupy, gdyż są tylko cztery (A, D, E i K). Aby mogły się wchłonąć i żeby potem organizm mógł je wykorzystać, potrzebny jest tłuszcz. Dlatego przygotowując surówkę z marchwi, dodaj kilka kropli oliwy albo łyżeczkę majonezu.

Nasz organizm magazynuje je, dzięki czemu trudniej o ich niedobór, nawet jeśli przez pewien czas nie dostarczasz ich zbyt wiele w pożywieniu. Z tego powodu dość łatwo je przedawkować, dlatego staraj się nie przekraczać zalecanych dawek. Bogatym źródłem witamin z tej grupy są ryby, oleje roślinne i orzechy.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo się wchłaniają i obecność tłuszczu nie jest do tego procesu potrzebna. Nie są gromadzone w organizmie i częściej dochodzi do ich niedoboru. Z tego powodu codziennie powinniśmy dostarczać w diecie mniej więcej taką ich ilość, jaka jest potrzebna twojemu organizmowi. Ich nadmiar jest usuwany z moczem. Znajdują się one przede wszystkim w produktach zbożowych oraz owocach i warzywach.

więcej na Forum
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Twoje-choroby musisz się zarejestrować.
Imieniny
Reklama
Strona Bogdana

Zdrowie w naturze

Statystyki reklamowe
Statystyki


stat4u