24 Sierpień 2017 05:06:59
Nawigacja
Kontakt z administracją
Strona główna
Forum
Artykuły
Newsy
Linki
FAQ
Regulamin
Galeria zdjęć
Szukaj
Dodaj newsa
Dodaj artykuł
Regulamin
Czat
Filmy - zdrowie
Słoneczny panel
Dziś jest:

Wschód słońca: 5:25
Zachód słońca: 19:26

Dzień trwa:
14 Godzin 01 minut
I jest krótszy od najdłuższego dnia o: 4:33
Ostatnie artykuły
Składniki kosmetyków...
Bóle mięśniowe, staw...
Funkcje układu trawi...
Katar (też sienny)
Chore zatoki
Anemia
Syndrom chronicznego...
Eksperci: Cytologia ...
Na suchy i mokry kaszel
Strzelanie w stawach
Tajemnica bursztynu
Miażdżyca Tętnic
Pomoc w problemach z...
Czego lekarz zwykle ...
Wpływ cukru i miodu ...
Polecane Strony

Dyskopatia

Przepisy z Forum

Zdrowie w naturze

Wspierajmy nasze zdrowie żywieniem

Jaką rybę wybrać?

Ryby są uznawane za wartościowy element diety. Powinny znaleźć się w menu przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Nie bez znaczenia jest jednak to, jaką rybę wybierzemy. Zawartość składników odżywczych w ich mięsie może bowiem znacznie się różnić. Zależy ona między innymi od gatunku, warunków hodowli oraz sposobu utrwalania i przechowywania.

Chude czy tłuste?

Na wartość odżywczą ryb wpływa w dużej mierze zawartość tłuszczu. Ryby chude są przede wszystkim źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie (z gr. B). Ryby tłuste dostarczają dodatkowo witamin A, D i E. Warto również wiedzieć, że tłuszcz rybi (zwłaszcza ryb morskich), w przeciwieństwie do innych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, nie musi być w diecie ograniczany. Jest on źródłem cennych dla zdrowia niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Kwasy te pełnią w organizmie szereg ważnych funkcji. Ich obecność wpływa między innymi na obniżenie agregacji płytek krwi, rozszerzenie naczyń krwionośnych, spadek ciśnienia tętniczego oraz poprawę odporności. Ponadto kwasy omega 3 zmniejszają poziom złego cholesterolu, działają przeciwnowotworowo i poprawiają pamięć.

Wybierając porcję ryby nie należy zatem kierować się jedynie wartością kaloryczną. Nawet jeśli mięso ryby jest nieco bardziej tłuste, ale jednocześnie bogatsze w kwasy omega-3, zdecydowanie warto wprowadzić je do menu.

Słodkowodne czy słonowodne?

W sklepach dostępne są ryby morskie i słodkowodne. Zarówno jedne, jak i drugie dostarczają wartościowego białka, witamin oraz składników mineralnych (wapnia, fosforu, magnezu). Ryby morskie charakteryzują się jednak wyższą zawartością niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 oraz jodu, pierwiastka ważnego m.in. dla prawidłowej pracy tarczycy. Ilość jodu w mięsie ryb słodkowodnych mieści się w przedziale 1,5 do 25 ug na 100 g, a w przypadku ryb morskich może wynosić nawet do 200 ug na 100 g.

Rozsądny wybór

Najbardziej wartościowe są świeże ryby przygotowane na parze lub pieczone w rękawie foliowym. Zachowują wówczas maksymalną ilość cennych składników odżywczych. Warto wybierać młode i niezbyt duże sztuki. Jeśli podczas zakupów zauważymy, że ryba wydziela intensywny zapach, jest pokryta dużą ilością śluzu, ma rozwarty otwór gębowy, matowe łuski, mętne, zapadnięte oczy i wzdęty brzuch - to znak, że jest nieświeża.

Sięgając po przetwory rybne solone np. filety śledziowe powinniśmy pamiętać, aby przed spożyciem dobrze je wypłukać w wodzie, w celu uśnięcia części sodu. Jego zawartość może w nich dochodzić nawet do 5000 mg na 100 g. Jeśli preferujemy ryby w puszkach, lepiej wybrać te w sosie własnym lub pomidorowym. Konserwy rybne w oleju są znacznie bardziej kaloryczne. Kupując ryby wędzone warto upewnić się, czy faktycznie pochodzą z prawdziwej wędzarni. Znaczna cześć ryb uznawanych za wędzone, jest poddawana jedynie dzianiu roztworu, który nadaje smak wędzenia.

więcej na Forum

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Twoje-choroby musisz się zarejestrować.
Imieniny
Reklama
Strona Bogdana

Zdrowie w naturze

Statystyki reklamowe
Statystyki


stat4u